Bön- och fasteperiod

Under vecka 2-4 är vi inne i en bön och faste period Höglandskyrkan .Detta har kommit bli lite av en god vana för vår församling att avsätta tid för bön, bibelläsning och tillbedjan i början av året. Vi träffas flera dagar i veckan och kyrkan är full av kreativa stationer för alla åldrar. Välkommen att vara med!

Delta i fastan och bönen på det sätt som du själv vill. I Bibeln står det om hur Daniel fastade i 21 dagar genom att avstå från kött och vin och åt endast grönsaker och drack vatten. Man kan också välja att fasta t ex en eller tre dagar och då dricka fruktjuicer och vatten. Innan du börjar fasta är det bra att trappa ner och ta bort några livsmedel i taget under veckan före. Börja med att ta bort kött och mjölkprodukter och sedan bröd och pasta. Bryt fastan genom att äta frukt och grönsaker de närmaste dagarna och gå långsamt tillbaka till dina gamla matvanor.

Är man inte fullt frisk, gravid, ammar eller regelbundet använder medicin så ska man inte avstå alls från mat men det kan finnas andra sätt att fasta på. Andra saker som alla kan avstå från till förmån för bön och bibelläsning kan vara socker, tv-tittande, internetsurfande m.m.